van, a katolikus egyház a Szent Jeromos ünnepéhez (szept. 30.) legközelebbi vasárnapon szokta a szentmise középpontjába helyezni a Bibliát. Remélem, nem túl profán elgondolás, hogy ebből az alkalomból néhány szót ejtek a keresztény vallások szent könyvében előforduló legismertebb fordítási bakikról.
Ott van mindjárt Michelangelo
Mózese, fején két
rejtélyes szarvval. A szarvas Mózes-ábrázolásokért
Jeromos egy félrefordítása tehető felelőssé - a Szövetség hegyéről lejövő
Mózes arca a Biblia leírása szerint
sugárzott (
Móz2. 34,29), a
"karnu" héber szó pedig sugárként és
szarvként is fordítható - a Vulgatába pedig már az
utóbbi került, a középkortól kezdve sajátos attribútummal látva el Mózest.
Jézus enigmatiusnak tűnő példázata a
tevéről és a tű fokáról (
Mát 19,24) szintén egy félrefordításnak köszönheti, hogy annyit törték rajta a fejüket a teológusok - és bizony, néha
hibás eredményre jutottak. A
"gamla" szó az arámiban tudniillik jelenthetett tevét és
kötelet is - utóbbi esetben pedig a példázat ugyanolyan világos és érthető, mint amilyeneket Jézus egyébként is használt.
Szakmai szempontból
érdeklődőknek ajánlom még Grüll Tibor történész idevágó cikkét számos további érdekességgel - lelkes állatoknak pedig a Szentírás olvasását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése